Rosnące ceny benzyny popychają nawet zamożniejszych kierowców do szukania sposobów na oszczędzanie paliwa. Coraz bardziej na czasie stają się, nie tylko ekonomiczna jada, ale także modyfikowanie auta tak, aby obniżyć spalanie bez konieczności zmiany nawyków.

Istnieje wiele metod na oszczędniejszą jazdę. Większość z nich opiera się na ekonomiczniejszym prowadzeniu auta: równomierna jazda, nienagrzewanie silnika, nieotwieranie okien, nieużywanie klimatyzacji, unikanie oporów i wysokich obrotów, czy dbanie o właściwe ciśnienie w oponach. Wszystkie one pozwalają na zaoszczędzenie paliwa, jednak odbywa się ono kosztem dynamicznej jazdy lub koniecznością wyrabiania w sobie nowych nawyków.

Istnieje jednak metoda modyfikacji auta, która pozwala na zaoszczędzenie paliwa, przy jednoczesnym podniesieniu osiągów auta — jest nią chiptuning.

Czym jest chiptuning?

Chiptuning polega na modyfikacji oprogramowania sterownika silnikowego. Nie ma tu mowy o żadnych fizycznych modyfikacjach maszyny W celu zapewnienia zawsze popranej pracy silników niezależnie od warunków pracy czy szczegółów budowy danego auta, ich producenci pozostawiają pewną rezerwę mocy w sterowaniu.

Oprogramowanie to jest identyczne w każdym modelu danego auta, a każdy, kto miał do czynienia z samochodami, wie, że mimo seryjnej produkcji każdy egzemplarz auta minimalnie różni się od siebie. Chiptuning dopasowuje parametry sterownika do osiągów naszego konkretnego egzemplarza, pozwalając na jednoczesny przyrost mocy i spadek spalania. Oba parametry mogą zmienić się nawet o kilkanaście procent!

Czego potrzeba, aby wykonać chiptuning?

Chiptunig budzi pewne kontrowersje i obawy. Do jego poprawnego wykonania jest potrzebne dokładne zbadanie stanu oraz osiągów auta na hamowni i zweryfikowanie modyfikacji powtórnym sprawdzeniem. Nasza firma posiada hamownię w Staszowie, na której testuje modyfikowane auta.

Kolejnym ograniczeniem jest wiek auta — modyfikacja jest możliwa tylko w nowszych modelach aut,  z elektronicznym sterowaniem silnika, a największą poprawę statystyk można osiągnąć we w miarę nowych, mało wysilonych i dużej pojemności silnikach.