Diagnostyka samochodu na hamowni obciążeniowej jest podstawowym narzędziem pracy mechaników, zwłaszcza w pracy z klientami, którym zależy na stuningowaniu silnika swojego auta. Poniżej opisujemy hamownię obciążeniową.
Hamownia obciążeniowa — na czym polega badanie?
Badanie mocy silnika na hamowni obciążeniowej jest bardzo miarodajne, ponieważ dokładnie odwzorowuje warunki panujące na drodze, przez co możliwe jest zebranie dokładnych i nieprzekłamanych danych na temat pracy silnika i ewentualnych nieprawidłowości w jego pracy. Diagnostyka na hamowni w Staszowie obejmuje sprawdzenie m.in. czujników ciśnienia doładowania, przepływomierzy czy zaworów recyrkulacji spalin. Informacje te są niezbędne przed przystąpieniem do chiptuningu silnika.
Co można zdiagnozować podczas badania na hamowni obciążeniowej?
Osiąganie fabrycznych danych jest niewystarczające, ponieważ należy określić również przebieg krzywej mocy i momentu obrotowego. Wykres ten dostarcza danych, które są niezastąpione w diagnostyce. Nieregularny wykres jest oznaka nieprawidłowości. W przypadku nagłego urwania krzywej momentu obrotowego należy zwrócić uwagę na osprzęt. Do najczęściej diagnozowanych problemów należą zepsute zawory recyrkulacji spalin, nieszczelności w układzie dolotowym i usterki czujki ciśnienia doładowania. Natomiast gdy wykres jest poprawny, ale silnik nie ma odpowiedniej mocy, konieczne jest sprawdzenie wtryskiwaczy, turbosprężarki, a w przypadku diesli filtra cząstek stałych. W przypadku bardziej skomplikowanych usterek podłącza się komputer ze specjalnym oprogramowaniem, co pozwala na zlokalizowanie kilku podzespołów, które wpływają na nieodpowiednią pracę silnika. Hamownia obciążeniowa pozwala więc nie tylko na badanie wstępne przed tuningowaniem, ale również w przypadku usterek.